Deze Mercedes-Benz 190E 2.5-16 uit 1989 is een van de 502 Evolution I exemplaren die zijn gebouwd en heeft in Duitsland gestaan voordat hij in 2008 naar Nederland werd gehaald. Hij wordt aangedreven door een 2,5-liter Cosworth inline viercilinder die naar verluidt is uitgerust met een Evo II cilinderkop in combinatie met een handgeschakelde dogleg vijfversnellingsbak. De auto is afgewerkt in Blue Black Metallic over zwart leder en de uitrusting omvat een sperdifferentieel, een zelf nivellerende ophanging, 16″ lichtmetalen Evo I velgen, een elektrisch schuifdak, een achtervleugel, verwarmde voorstoelen, een Clarion CD stereo-installatie en airconditioning. Deze W201 Evolution I heeft 178k kilometer op de teller staan en wordt nu in Nederland aangeboden door de verkopende dealer met het instructieboekje, onderhoudsboekje en Nederlandse registratie.
Mercedes-Benz introduceerde de 190E Evolution als een gelimiteerd geproduceerde homologatie variant voor het modeljaar 1989. Er werden slechts 502 exemplaren gebouwd, elk met herziene voor- en achtervleugels, een achtervleugel en uitgesproken fender flares. Dit exemplaar is uitgevoerd in Blue Black Metallic (199) en is naar verluidt overgespoten, met uitzondering van het dak. Volgens de verkoper is de voorbumper overgespoten en zijn de koplampen en grille vervangen na een ongeluk. De achterbumper heeft een gerepareerde barst en er zijn steenslag schade aan de voorkant.
De 16″ lichtmetalen velgen van de Evo I zijn gemonteerd met 225/50 Bridgestone Potenza S-03 banden. De Evolution I is 19 mm verlaagd ten opzichte van de standaard 2.5-16 en de spoorbreedte is vergroot met 14 mm voor en 24 mm achter. Een instelbare zelf nivellerende ophanging werd af fabriek gemonteerd en de remmen worden verzorgd door geventileerde remschijven op vier wielen met ABS. De bollen van de zelf nivellerende ophanging zijn naar verluidt in 2017 vervangen en de remklauw linksvoor is in 2022 vervangen.
De sportstoelen zijn bekleed met zwart leer en hebben verwarmingselementen voorin. Voorzieningen zijn onder andere een Clarion CD stereo, hoofdsteunen op de achterbank, een elektrisch schuifdak en airconditioning. De verkoper noteert schade aan het rechter achterportier paneel. De ronde timer in de middenconsole werkt niet.
Het met leer beklede stuurwiel heeft een snelheidsmeter van 260 km/u, een toerenteller met een toerental van 7.200 tpm en meters voor de koelvloeistof temperatuur, de oliedruk, het brandstofpeil en het brandstofverbruik. Hulpmeters op de middenconsole geven de olietemperatuur en het voltage weer. De zes cijferige kilometerteller geeft 178 kilometer aan.
De 2.5-liter M102 inline-four is ontwikkeld door Cosworth en heeft een kortere slag en grotere boring dan het standaard 2.5-16 model. Dit exemplaar werd naar verluidt in 2015 voorzien van een Evo II cilinderkop en in 2017 van een vervangende koppakking. De brandstofdruk sensor werd in 2022 vervangen.
Het vermogen wordt via een Getrag handgeschakelde vijfversnellingsbak en een sperdifferentieel naar de achterwielen gestuurd.
Opties:
240: Buitentemperatuur meter
412: Elektrisch schuif-/kanteldak
430: Hoofdsteunen achter
466: Centrale vergrendeling
511: MB radio
531: Automatisch uitschuifbare antenne
591: Warmtewerend glas rondom met achteruit verwarming
620: Katalysator
682: Brandblusser
812: Speakers achterin geplaatst
873: Verwarmde voorstoelen
876: Lampen in de achterdeuren en lamp boven het rechter achterraam